Rob IJntema - Gooische Uitvaartverzorging

'Het ging niet alleen om een printer, maar om training en ondersteuning'

Gooische Uitvaartverzorging is gevestigd in Hilversum, Bussum, Amersfoort en Soest en bestaat reeds sinds 1933 in de vorm van een coöperatieve uitvaartvereniging. De organisatie heeft in de loop der jaren een gestage groei doorgemaakt. Desondanks wordt vanaf het begin vastgehouden aan het motto: “Het dode mensenlichaam is geen winstobject.” Maar dit houdt niet in dat er bij Gooische Uitvaartverzorging niet gelet wordt op een gezond rendement. Want juist die groei in personeel, uitvaartcentra, wagenpark en contracten met de begraafplaatsen, vereist een kostenbewust management. Daarbij past ook het verzorgen van rouwdrukwerk in eigen beheer, waarvoor Gooische Uitvaartverzorging in 2006 de samenwerking aanging met d&b grafische techniek.

Van aanzeggen tot e-mail Wij vragen directeur Rob IJntema naar zijn visie op de ontwikkeling van rouwdrukwerk en in het bijzonder op het verzorgen daarvan in eigen beheer. Uit zijn reactie blijkt de jarenlange ervaring die Gooische Uitvaartverzorging als organisatie kenmerkt: “Ooit kwam er een uitvaartbode aan de deur om een overlijden ‘aan te zeggen’, zo heette dat in het verleden. In de periode daarna kon de uitvaartondernemer hooguit drie soorten rouwkaarten aanbieden, naar keuze met een zwarte, grijze of paarse rouwrand. Tegenwoordig is de collectie rouwkaarten bijna niet te overzien. En ondanks de enorme keuze willen nabestaanden nog vaak hun eigen idee of ontwerp in het rouwdrukwerk gerealiseerd zien. We zien in dit computertijdperk een continue ontwikkeling van wensen en mogelijkheden en verwachten zelfs dat het verzenden van de rouwcirculaire per e-mail niet lang meer zal uitblijven. Wij volgen vanzelfsprekend alle ontwikkelingen op de voet.”

Rouwdrukwerk in eigen beheer Rob IJntema vertelt dat Gooische Uitvaartverzorging in 2006 een heel jaar de tijd heeft genomen om de productie van drukwerk in eigen beheer onder te brengen. “Wij hadden geen mensen met grafische ervaring in huis, dus er moest intern een hele slag gemaakt worden om de nodige ervaring op te doen” aldus Rob. “Waar voorheen de tekst op fax naar de drukkerij ging, om vervolgens te wachten op de drukproef, wordt nu alles in eigen huis opgemaakt en geprint. Dat betekent weliswaar méér werk, maar we kunnen hierdoor flexibeler leveren. Waar we bij de drukker soms “morgenbent u de eerste” te horen kregen, kunnen we nu dezelfde dag - en zelfs op een zondag - zonder uitstel met de familie verder. De tweede en eveneens belangrijke reden is de verbetering van het rendement op onze kosten.”

Zekerheid van support en services Op onze vraag of deze interne slag vanaf het begin met d&b werd gerealiseerd, reageert Rob volmondig met: “Ja. We hebben destijds twee aanbieders met ervaring in de uitvaart naast elkaar gezet en d&b stak daar qua aanpak met kop en schouders bovenuit. Het ging ons niet alleen om een printer, maar vooral om grafische training en de garantie op een 24 uurs ondersteuning. De zekerheid van support en services: daar is d&b sterk in. De twee DBColor OKI machines die wij hebben staan waren in onze beleving destijds en nu nog steeds de beste keuze. En met de mensen van d&b hadden we meteen een goede klik.

Rouwdrukwerk in de toekomst Rob IJntema heeft een duidelijke visie op rouwdrukwerk in de toekomst. “Nu maakt traditioneel standaard zwart/wit rouwdrukwerk nog zo’n 10% uit van het totaal, waarin de meeste rouwberichten persoonlijk en met gebruik van kleur worden ingevuld. Mijn verwachting is dat de voorgedrukte kaarten op termijn meer en meer zullen plaatsmaken voor een online opmaaksysteem met kanten-klare sjablonen, af te drukken op blanco papier. Een traject dat d&b al in ontwikkeling heeft en waarin wij ook met hen zullen gaan samenwerken. Op termijn als gezegd zelfs verzending per e-mail, zoals je dat in wenskaarten al volop ziet.